Morten Münster

Jytte vender tilbage

Morten Münster er forfatter til bestsellerbogen, Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. På Sundhedskonferencen 2021 holder Morten foredrag med udgangspunkt i sin nye anmelderroste bog, Jytte vender tilbage (2020). Men hvorfor vender Jytte tilbage? 

Ifølge Morten er Jytte vendt tilbage, fordi arbejdet ikke er gjort færdigt. For det første har vi slet ikke forløst det fulde potentiale fra studierne af menneskelig adfærd. Vi kan skabe forandringer langt hurtigere, end vi normalt er i stand til. Vi kan sikre historisk høj motivation og engagement. Vi kan forenkle vores processer og organisationer. Vi kan få et bedre arbejdsmiljø. I bogen Jytte vender tilbage og på Sundhedskonferencen 2021 fortæller Morten, hvordan alt dette faktisk kan lade sig gøre.

Men der er også en anden grund til, at Jytte vender tilbage. For hvad gør man, når den forandring, man ønsker, ikke er konkret (som fx at få folk til at vaske hænder), men derimod mere abstrakt? Hvad gør man, når man skal ændre sin kultur? Når man skal have kollegaerne til at blive bedre til at arbejde på tværs af siloer? Når man vil motivere sine kollegaer? Eller hvad nu hvis man gerne vil simplificere sin organisation? Eller sætte tempoet op på sine forandringer? Og hvad hvis man simpelthen bare har svært ved at finde tid og resurser til overhovedet at gennemføre forandringer?

Ifølge Morten, er de fleste forandringer designet langt væk fra virkeligheden, og den praksis har givet forandringer et velfortjent dårligt ry. Mængden af tåbelige forandringer har udviklet sig til en form for passiv rygning, som medarbejdere desperat forsøger at undslippe, fordi de gerne vil have lov til at lave deres rigtige arbejde. I selskab med Jytte får du indblik i hvordan du kommer i mål med dine forandringer. Redskaber der får tingene ned på jorden og ind i den virkelig verden – uanset om det drejer sig om en offentlig organisation, en privat virksomhed eller et ægteskab.

Foredraget vil bl.a. give svar på følgende spørgsmål:  

  • Hvad kan køen i Netto lære dig om, hvorfor forandringer går langsomt, og hvad kan en hummer lære dig om, hvorfor folk ikke er motiverede?
  • Hvorfor er motivation overvurderet – og hvorfor kan det være en konkurrencefordel at være uambitiøs?  
  • Hvad er Jyttes sande identitet, og hvor har hun i virkeligheden været i alle disse år?

Morten Münster

Med en baggrund som partner i BRO Kommunikation grundlagde Morten Münster The Nudging Company for fem år siden. Her opdyrkede han sammen med en masse dygtige kollegaer adfærdsdesign som felt. Morten Münster har arbejdet med at implementere adfærdsdesign i danske og globale virksomheder såsom Novo Nordisk, Nordea, Adidas, Leo Pharma, NATO, Siemens og en lang række offentlige organisationer og interesseorganisationer. Derudover har Morten Münster gennem tiden været fast skribent på Børsen og Politiken, hvor hans indlæg om adfærd er blevet læst af over 100.000 mennesker. Han er en ofte benyttet adfærdsekspert i medierne, fx i Jyllands Posten, Information og Finans.dk. Morten Münster er en fremragende foredragsholder og ikke mindst forfatter til flere bestsellerbøger om adfærd: Personlig indflydelse – den overraskende sandhed om, hvordan man flytter mennesker, holdninger og produkter (2013), Jytte fra marketing er desværre gået for i dag (2017) og senest bogen, Jytte vender tilbage (2020).