Malene Friis Andersen

Lederens ansvar og mulighed for at forebygge og håndtere stress hos medarbejderne

Stress hos medarbejdere er en udfordring som ledere i dag er nødt til at forholde sig til. Stresssymptomer vanskeliggør løsning af arbejdsopgaver og øger risikoen for langvarigt sygefravær. Ingen har interesse i stressede medarbejdere – og alligevel synes vi ikke rigtigt at have knækket stresskurven.

Vi ved fra forskningen, at der er en sammenhæng mellem medarbejdernes stressniveau og lederens ledelsesstil, ledelsesadfærd samt egen stress og trivsel. Den gode nyhed i dette er, at lederen faktisk kan gøre en positiv forskel for medarbejderne. I oplægget sættes der fokus på lederens muligheder og begrænsninger for at forebygge og håndtere stress hos den enkelte medarbejder og i teamet.

Malene Friis Andersen, ph.d., cand.psych.aut er forsker og selvstændig organisationspsykolog. Hun har flere bog- og artikeludgivelser bag sig om stress, ledelse, psykisk arbejdsmiljø og social kapital. Hun er blandt andet medforfatter til bogen ”Stop stress – håndbog for ledere”, der er kåret som Årets Ledelsesbog i 2017. Malene modtog i 2018 GL-prisen for sin indsats og forskning inden for stress og psykisk arbejdsmiljø. Hun fokuserer i høj grad på at oversætte forskning til praksis og underviser ledere og tillidsvalgte i, hvordan de sammen og hver for sig konkret kan forebygge og håndtere stress.

3 spørgsmål, som foredraget giver svar på:
 
Hvad er forholdet mellem stress og travlhed? Mellem arbejde og privatliv som årsag til stress?
 
Hvad er ledelsesopgaven i de fem faser fra trivsel til alvorlig stress?
 
Hvordan kan lederen gennem psykologisk sikkerhed øge trivslen i teamet?